понеділок, 4 вересня 2017 р.

Тема:    «Миколаївщина – край, де варто жити!»

Мета: ознайомити учнів з символікою, культурними та історичними
            пам’ятками рідного краю; розвивати пам'ять, увагу, вміння гарно презентувати самостійно знайдений матеріал. Формувати у школярів ціннісне ставлення до Батьківщини, виховувати  любов до рідного краю.


Очікувані результати:
§  Формування ціннісного ставлення до держави, області, міста, народу, його звичаїв і традицій.
§  Розширення знань учнів про історичне минуле рідного краю.
§  Усвідомлення значущості навчання та виховання в розбудові та покращенні життя рідного краю.
Обладнання: мультимедійна презентація, карта України та карта Миколаївської області, державна символіка, конверти з індивідуальними завданнями, виставка книг.   

Хід уроку
І. Організаційний момент
І от ви знову в школі, сіли за парти. Зі святом, дорогі учні! Хай світлою буде ваша дорога до знань. Міцного здоров’я і щастя вам!
                                                                      
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учень.
З моїх грудей любов у простір рветься —
На вільній, рідній я землі стою
Тепло долонь і розуму, і серця
Я Миколаївщині милій віддаю!
Учениця.
Люблю степи, річки, озера сині,
Ліси й струмочки, небо голубе!
Освідчуюсь тобі в своїй любові нині.
Ну, як, скажи, нам не любить тебе!
Учень.
Живемо в мирі, в злагоді, в любові,
В щоденній праці йдемо до мети.
Ми захищати всі тебе готові
І захищати нас готова ти!
Учениця.
З якого джерела любов оця береться?
Я від землі свою наснагу п’ю.
Тепло своїх долонь і розуму, і серця
Я Миколаївщині милій віддаю!


III.           Оголошення теми та завдань уроку.
На дошці ви бачите тему нашого уроку: «Миколаївщина – край, де варто жити!». Тема нашого першого уроку присвячена 75 річниці утворення Миколаївської області.              Я сподіваюсь, що ми з користю для всіх проведемо його. Сьогодні ми з вами будемо багато подорожувати просторами рідного краю та виконувати цікаві завдання, з них ви дізнаєтесь те, чого не знали і повторите те, що було вам відомим.                                      Сьогодні першим уроком буде — освідчення в любові дорогій і милій серцю  Вітчизні-матері, Миколаївщині, що народила нас, дала нам щастя пізнавати казковий світ, чути чарівні звуки землі, бачити неповторну і дивну красу, дивуватись надзвичайними пейзажами довкілля.  А найголовніше це те, що наша рідна Миколаївщина найдорожча для нас в цілому світі.                                                                
IV.            Робота над темою уроку

1.     Побудова асоціативного куща.
Вчитель: Діти, а що для вас означає слово "рідний край"?
Спробуйте підібрати слова, які для вас характеризують це поняття.
2.     Розповідь вчителя про Миколаївську область
    Молодці! Рідний край – це дійсно наша велика Батьківщина – Україна, це місто, де ми народилися і живемо, це  край, де жарко родючий степ зустрічається з прохолодою чорноморських хвиль, терпкі запахи чебрецю й полину змішуються із солоним рибним вітром морських просторів.  Порізане цілющими лиманами – залишками древніх рік – узбережжя Євксинського Понту. Вікно в середземноморський історичний простір, колиска європейської цивілізації. Житниця України. Край суднобудівників і хліборобів. Усе це – Миколаївщина. Вона утворилася 22 вересня 1937 року.
    Її землі – понад 24600 км. кв. – розкинулись в басейні нижньої течії Південного Бугу. З трьох сторін область межує з іншими регіонами України, а на півдні її територія займає кілька сотень кілометрів берегової лінії Чорного моря і його лиманів.  Ця лінія робить дивні зигзаги, глибоко в сушу врізаються Дніпровсько-Бузький, Бузький, Тилигульський, Березанський лимани, створюючи неповторну мозаїку водяних плес. Там, де зливаються русла рік Південний Буг і Інгул, розташований обласний центр – місто, що омивається річковими водами – Миколаїв.
    Завдяки вигідному географічному розташуванню області, помірно-континентальному клімату, близькості Чорного моря, наявності піщаних пляжів активно розвивається туризм. Давно стали курортами Очаків, Рибаківка і Коблево. Найцікавіші об'єкти Миколаївській області: Миколаївський музей суднобудування і флоту (єдиний в Україну), національний природний парк «Бузький Гард», заповідники «Єланецький степ» та «Гранітно-степове Побужжя», історико-археологічний заповідник «Ольвія», Миколаївський зоопарк, жіночий Свято-Михайлівський монастир.

3.     « Під покровительством святого Миколая» Символіка Миколаївської області.

Герб Миколаївської області прямокутний щит, скруглений внизу. На синьому щиті золота архієрейська митра на схрещених золотих посохах. У срібній хвилястій базі амфора. Щит вписується в картуш сталевого кольору, увінчаний вінцем з п’яти колосків золотого кольору. На картуші розташовані якір та виноградна лоза з гроном зеленого кольору.
Прапор Миколаївської області – це прямокутне полотнище, яке складається з трьох горизонтальних смуг: білої, жовтої та синьої. Нижня смуга хвиляста. У центрі зображення золотої архієрейської митри на схрещених золотих посохах. Прапор є символом духовної височини, спрямованості до моральних ідеалів, стабільності і мирного співіснування, символом пшеничних полів, багатств області, її морських та річкових просторів, символом духовного покровителя краю Святого Миколая Чудотворця.
4.     Заочна екскурсія Миколаївщиною «Сім Чудес Миколаївщини» (Мультимедійне слайд-шоу)
  Бузький Гард; Петропавлівський та Актівський каньйони; Трикратський ліс, заповідне урочище Лабіринт, Василева пасіка; Пелагіївка, регіональний ландшафтний парк Приінгульський; Волижин ліс та Ягорлицька затока; Мигійський каньйон;Тилігульський лиман.
Учитель. Де ще є у світі така земля – квітуча, солов’їна, барвінкова, з ясними зорями і синім морем, як наша рідна сторона.
1-й учень      Я все люблю в своїм краю:
                       Криницю, звідки воду пю,
                       Та повні гомону ліси,
                       Та дзвони срібної роси…
2-й учень      Я все люблю в своїм краю:
                       Найбільше – матінку свою,
                       Ласкаву радісну,єдину…
                       Люблю, як сонце, Батьківщину.

Учитель. Саме цими словами Миколи Сингаївського я хочу розпочати
              інтелектуальну гру «Що я знаю про рідний край?»

5.     «Хто швидше?» Бліц опитування
Ми з вами  повторили знання з історії Миколаївської області. Зараз підведемо невеликий підсумок. Вчитель задає питання:
1. Центр Миколаївської області?  (Миколаїв)
2. В честь кого названо наше місто? (Святого Миколая)
3.Коли ми святкуємо день незалежності України? (24.08.91)
4.Назвіть теперішнього українського президента.(Янукович)
5.Яке море омиває   з півдня Миколаївську область?(Чорне)
6. Які  найбільші річки протікають в Миколаївській області? (Інгул, Південний Буг)
7. Найвідоміша книга Т.Г.Шевченка?(Кобзар)
8. Коли на Україні святкують Різдво?(7 січня)
9. Назвіть курортне місто в Миколаївській області. (Очаків)


6.      «Склади пазли»  (Ігровий момент уроку)
Ми з вами в 2 класі побували в місті Миколаєві. Побачили, яке це гарне і красиве місто. А зараз ви в групах виконаєте завдання, складете пазли  про відомі місця Миколаєва. І розкажете, що ви про них знаєте.

7.     «Українські реалії» Миколаївської області
Мною задумані поняття, що тісно пов’язані з Україною, з Миколаївською областю.  Я називаю три факти, які вказують, що це, а ви пробуєте відгадати, що я задумала.
І. 1) Це чудовий вид мистецтва, символ весняного пробудження природи.
   2) Їх разом із паскою освячують у церкві.
   3) Це розмальоване символічними знаками яйце.
                             ( Писанка)
ІІ. 1) Хата без нього, що родина без дітей.
    2) Хліб та сіль на ньому – ознака гостинності українського народу.
    3) Їх вишивають, а потім прикрашають ними хату або витираються.
                                ( Рушник)
ІІІ. 1) Найкраща оздоба української дівчини.
      2) Їх пускають на воду під час свята Івана Купали.
      3) Це квіти, сплетені в коло, якими прикрашають голову.
                               ( Вінок)

V.               Підсумок уроку
Ось і закінчився наш урок про Миколаївщину.  Звичайно далеко не все, що варто уваги, вдалося охопити, обертаючи наш уявний калейдоскоп. Але навіть при такому огляді не можна не полюбити цей степовий край, неповторні колорити його багатої і щедрої землі – невід’ємної частки нашої рідної Батьківщини. Адже на рідну землю треба дивитися тільки закоханими очима. З днем народження, Миколаївщино!

– Як ми маємо ставитись до землі, на якій ми живемо?
– Чим можемо пишатися?
– Що потрібно робити людям, щоб наш рідний край процвітав і розвивався?
А що може зробити вже зараз кожен з вас для своєї маленької Батьківщини?
Любімо свій край рідний, цінуймо те, що над нами  мирне небо, що мова наша українська бринить у серцях людей, що маємо прекрасну, незалежну державу і живемо в чудовім краю, що носить горде ймення – Миколаївщина.

Миколаївщино! Мій коханий краю,
Мати наша рідна і свята!
Небо чисте над тобою має,
Медом диха нива золота.
Ми з тобою завжди, Миколаївщино!

Тож посміхайтеся та будьте щасливими! Дякую за урок.



Немає коментарів:

Дописати коментар