пʼятниця, 9 грудня 2016 р.

Тема:  Закріплення  вивченого про іменник.                                                                                                                                                        Пошук скарбу для матусі.
 Мета: 
·        Закріпити  і поглибити знання про іменник, як частину мови, його граматичні ознаки;
·        Виробляти вміння розрізняти іменник серед інших частин мови;
·        Сприяти розвитку пізнавальної активності учнів комунікативної, самостійної компетентності;
·        Розвивати  словниковий  запас,  зв’язне мовлення;
·        Виховувати  любов до рідної матері, до української мови.
 Тип уроку:    Урок закріплення знань.   Урок-подорож   
Обладнання: Маршрутна карта подорожі; зупинки; листки з завданнями, мультимедійна дошка


Зміст  уроку
І. Організаційний момент
- Любі діти! Прошу вас привітатись з гостями, які завітали до нас на урок. Сідайте за парти. Приготувалися до праці.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
  Сьогодні у нас незвичайний урок.
  Сьогодні ми зробимо ще один крок
  У мовну країну,
  Прекрасну й чарівну.
  До країни чудес, що Іменником звуть.
  То ж, друзі, швиденько
  Збираємося   в путь,
  Щоб в мовну скарбницю
  Ще раз зазирнуть.
Про яку частину мови говориться в вірші? Тож, що ми будемо сьогодні повторювати? Що ви вже знаєте про іменник?  Отже вперед в мандрівку по чудовій мовній країні «Іменник» в пошуках скарбу для нашої рідної матусі. А щоб ми не заблукали, будемо подорожувати по карті.

ІІІ. Закріплення і узагальненням вивченого про іменник
1.     Спостереженням за мовним матеріалом.
Зупинка «Дерево знань»
          Ми підійшли до першої зупинки «Дерево знань». Зараз наші гості перевірять ваші знання з теми « Іменник», отримані листочки від гостей  ми вивішаємо на дерево.  (Інтерактивний метод «Карусель»)  (сидячи за партами, напівобернувшись до гостей)
Питання для експрес-перевірки:
·       Що називається іменником? ( приклад)
·       Які іменники пишуться з великої літери, а які з маленької?
·       Як називаються іменники, що відповідають на питання Хто?, а що відповідають на питання Що?
·        Як змінюються  іменники?
·       Іменник має роди. Назвіть їх?
·       Чим виступає в реченні  іменник?
2.  Зупинка «Місток каліграфічного письма»
  Із цим завданням ми впорались і вирушаємо до наступної зупинки «Місток каліграфічного письма».
Щоб його перейти, ми повинні відгадати загадку:
«Знаю я слово – у цілому світі,
Краще й тепліше від сонця і квітів.
Слово це пестить, голубить і гріє,
В душу дитячу вселяє надії.             
Помандрувало від роду й до роду
І освятило людину й природу».
- Діти, про кого  розповіли загадку?
Сіли рівно, поклали правильно зошит. Запишемо у своїх зошитах слово мама і дані сполучення букв. Зверніть увагу на нижнє з’єднання сполучення букв ам, ама.
Ма      ам     ама    мама
Написали. Молодці!
3. Зв'язок іменників з прикметниками. Синтаксична функція іменника ( члени речення)
Зупинка «Печера плутаних слів»
      От ми з вами перейшли мостом, що любить каліграфічне письмо і опинилися в «Печері плутаних слів».
Як слово мама ще звучить  в українській мові, ми пригадаємо, прочитавши слова плутанки. Дивимося на слайд.
(Метод «Анаграми»)
Муамся               тиам               ньенка                 (1 слайд)
Нямума              тумася            сенькамаму
Прочитайте слова про себе. Прочитали слова всі вголос.
Як ми можемо назвати ці слова?   (синоніми, ласкаві слова)
Дивимося на наступний слайд. Утворіть словосполучення іменника з  прикметником  і запишіть їх в зошит.
(творча вправа, колективна робота)
Мати (яка?)
Матуся (яка?)                                (2 слайд)
Ненька (яка?)
1.      З останнім словосполученням складіть  речення. Краще речення запишемо в зошиті і на дошці.  Діти, давайте з вами розрізнимо іменник серед інших частин мови.  В даному реченні прочитати слова, поставити до них питання і назвати частини мови.
2.     Підкреслити головні і другорядні члени речення. Чим виступає в реченні іменник?

4. Іменники  назви істоти і неістоти.
 Зупинка   «Провалля прислів’їв» (самостійна робота)
Молодці, діти! Які прекрасні речення про маму ви складали. Наш український народ про матусю склав багато прислів’їв. Подорожуючи в пошуках скарбу для мами, ми з вами опинилися в «Проваллі прислів’їв».
1). Подивіться, будь ласка, на дошку. Перед вами незвичайно написані прислів’я. Чому? (відповіді дітей). Ви їх будете відновлювати і записувати в зошит. У кого на  парті лежать сині папірці відновлюють прислів’я написане синім кольором, а  у кого червоні папірці – прислів’я написане червоним кольором.
Обов’язково зверніть увагу на завдання на слайді.
(робота з деформованим реченням)
Відновіть прислів’я. Підкресліть іменники.
а весні Птах радіє матері дитя                         (3слайд)
Удитинизаболитьпальчикавматерісерце
Прочитайте перше прислів’я. Поясність його  зміст. Назвіть підкреслені іменники.
Прочитайте друге прислів’я. Поставте  до іменників в другому прислів’ї питання.
Чому у другому реченні є два запитання до іменників. Докажіть.
2).  В прислів’ях  зустрічаються іменники, що означають назви істот і неістот. Подивіться  на слайд. Перед вами правильно записані прислів’я.       Птах радіє весні, а дитя матері.                             (4 слайд)
    У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
Зараз ви будете виконувати нове завдання. Діти з синіми папірцями виписують іменники неістоти. Всі інші знаходять і записують в зошит іменники істоти.  Кому потрібна допомога, звертайтеся до слайду.
Істота (Хто?)       Неістота (Що?)
Птах радіє весні, а дитя матері.                             (5 слайд)
У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
Перевіряємо. Читаєте слова і ставите до них питання. (питаю тих дітей, що зачитували прислів’я і ставлю оцінки за виконану роботу).
5.Фізкультхвилинка
Ми чудово попрацювали і настав час відпочити. У нас
незвичайна фізкультхвилинка. На кожному уроці ми повторюємо вивчений матеріал. Сьогодні ми будемо повторювати частину мови дієслово. Я називатиму слова, а ви будете зображувати те, що вони означають.
Встати, присідати,  підніматись, тремтіти, стрибати, літати, гудіти, хитатись, шукати, сідати, посміхатись, слухати.
6. Рід іменників.
Зупинка  «Триколірна галявина»   (робота в парах)
Наступне завдання дуже цікаве. Ви будете працювати в парах.


Перед  вами лежать листочки, на яких  ви створите чарівний віночок для мами.  Хочу звернути вашу увагу, що внизу листка записане завдання до слів, які ви придумаєте.
(Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»)
 



Моя мама, мов……   (6  слайд)
 



Перевіримо як ви справилися з даним завданням. Молодці. (перевіряю дві пари)


7. Іменники: однини і множини.
 Зупинка  «Прямий шлях»
Подивилися на карту подорожі. До нашої скарбнички залишився лише один прямий шлях. Але він теж для нас приготував завдання. Це вибірковий диктант.
1). Вибірковий диктант .
Записали в зошит вид роботи:
 Вибірковий диктант
Уважно слухаємо і пишемо.
І варіант знаходить і записує іменники однини.
ІІ варіант – іменники множини.
А дві учениці знаходять іменники однини, записують їх в стовпчик і поряд пишуть множину.
(Інтерактивна вправа «Перехрестя»)
Вибірковий диктант   
Пісні, руки, голос, усмішка, серце, ночі, зорі, пташка, бджілка, сини, квіти.
Перевіряємо записані слова І і ІІ варіантів.
2). Розвиток зв’язного мовлення
Дітки, а якими з цих  слів ви б розказали про маму? Подумайте і складіть невеличку розповідь про свою неньку.
Перевірка: спитати двох учнів.
А скільки віршів і пісень написано про маму. Хто згадає?

 Вірш розповідає учениця.   
Виконавши остання завдання нашої мандрівки, ми прийшли до скарбниці. Давайте подивимося, що там за скарб для наших матусь лежить? Сердечко?
Як ви думаєте,чому, виконуючи всі завдання про наших мам ми знайшли маленьке сердечко? (відповіді дітей).

ІV. Домашнє завдання
Зверніть увагу до кожного сердечка прикріплений папірець з домашнім завданням.
Диференційоване:
1 група
Знайти і записати одну загадку про маму. Підкреслити в ній іменники.
2 група
Знайти і записати два стовпчики вірша про маму. Підкреслити іменники, визначити рід.
3 група
Скласти невеличке міркування «Хто щиро любить матір, той..»


V. Підсумок уроку
 Яка частина мови побувала у нас в гостях?

Що найбільше запам’яталося на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар