понеділок, 16 жовтня 2017 р.

"Нетрадиційні уроки в початковій школі"

Нетрадиційний урок - це імпровізоване навчальне заняття, нетрадиційну (не встановлену) структуру.


Погляди педагогів на нестандартні уроки розходяться: одні бачать у них прогрес педагогічної думки, правильний крок у напрямку демократизації школи, а інші навпаки, вважають такі уроки небезпечним порушенням педагогічних принципів, вимушеним відступом педагогів під натиском обледащіли учнів, які не бажають і не вміють серйозно працювати.
Отже, ефективність навчального процесу багато в чому залежить від уміння вчителя правильно організувати урок і грамотно вибрати ту чи іншу форму проведення заняття.
Розвиток дитини на уроках відбувається по-різному. Все залежить від того, що саме розуміється під розвитком.
Якщо мати на увазі, що розвиток - це нарощування знань, умінь і навичок виробляти певні дії (складати, вичитати, аналізувати, узагальнювати і розвивати пам'ять, уяву і т.д.) - такий розвиток забезпечується саме традиційними уроками. Воно може йти швидко чи повільно.
Якщо віддаєте перевагу швидкий варіант - тоді необхідно звернутися до нетрадиційної організації уроку.
Нетрадиційні уроки в початковій школі, як і раніше займають значне місце. Це пов'язано з віковими особливостями молодших школярів, ігровий основою даних уроків, оригінальністю їх проведення.
При проведенні відкритих уроків дана форма є завжди виграшною, тому що в ній представлені не тільки ігрові моменти, оригінальна подача матеріалу, зайнятість учнів не тільки при підготовці уроків, але і в проведенні самих уроків через різні форми колективної і групової роботи.
Завдання, які отримують діти  на нетрадиційних уроках, допомагають їм жити в атмосфері творчого пошуку.
Нетрадиційними можуть бути і організаційний момент, і хід уроку, і физминутку. Це залежить від професіоналізму творчого таланту вчителя.
Ознаки нетрадиційного уроку
·         Несе елементи нового, змінюються зовнішні рамки, місця проведення.
·         Використовується позапрограмний матеріал, організується колективна діяльність у поєднанні з індивідуальною.
·         Залучаються для організації уроку люди різних професій.
·         Емоційного підйому учнів через оформлення кабінету, дошки, музики, використання відео.
·         Організація і виконання творчих завдань.
·         Обов'язковий самоаналіз в період підготовки до уроку, на уроці і після його проведення.
·         Обов'язково створюється тимчасова ініціативна група з учнів для підготовки уроку.
·         Обов'язкове планування уроку заздалегідь.
·         Чітко визначати третього дидактичні завдання.
·         Творчість учнів має бути спрямована на їх розвиток.
Кожен педагог має право обирати ті педагогічні технології, які комфортні для нього і відповідають індивідуальним особливостям учнів:
а) авторські (людина, група людей)
б) авторизовані (Шаталов, Пастухов)
в) новаторські (дослідники, експериментатори)
г) традиційні (роби як я)
д) використовувати нетрадиційні уроки.
Аналіз педагогічної літератури дозволив виділити декілька десятків типів нестандартних уроків. Їх назви дають деяке уявлення про цілі, завдання, методику проведення таких занять. Перелічимо найбільш поширені типи нестандартних уроків:
1.Урокі «занурення»
2.Урокі - ділові ігри
3.Урокі - прес-конференції
4.Урокі-змагання
5.Урокі типу КВК
6.Театралізованние уроки
7.Компьютерние уроки
8.Урокі з груповими формами роботи
9.Урокі взаємонавчання учнів
10.Урокі творчості
11.Урокі-аукціони
12.Урокі, які ведуть учні
13.Урокі-заліки
14.Урокі-сумніви
15.Урокі - творчі відліки
16.Урокі-формули
17.Урокі-конкурси
18.Бінарние уроки
19.Урокі-узагальнення
20.Урокі-фантазії
21.Урокі-ігри
22.Урокі-«суди»
23.Урокі пошуку істини
24.Урокі-лекції «Парадокси»
25.Урокі-концерти
26.Урокі-діалоги
27.Урокі «Слідство ведуть знавці»
28.Урокі - рольові ігри
29.Урок-конференції
30.Інтегрірованние уроки
31.Урокі семінари
32.Урокі - «кругова тренування»
33.Межпредметние уроки
34.Урокі-екскурсії
35.Урокі - гри «Поле чудес».
Педагоги постійно шукають способи пожвавлення уроку, намагаються урізноманітнити форми пояснення і зворотного зв'язку.
Зрозуміло, ніхто не вимагає скасування традиційного уроку, як основної форми навчання і виховання дітей. Мова йде про використання в різних видах навчальної діяльності нестандартних, оригінальних прийомів активізують всіх учнів, підвищують інтерес до занять і разом з тим забезпечують швидкість запам'ятовування, розуміння і засвоєння навчального матеріалу з урахуванням, звичайно, віку і здібностей школярів.
Багато творчо працюють вчителі стали використовувати незвичайні різновиди уроку, нові побудови навчальних занять, в корені відрізняються від так званих нестандартних уроків класичного зразка.
Потрібно сказати, що хоча це авторські уроки, що відображають оригінальність мислення та творчі здібності окремих талановитих вчителів, їх форми, методи, прийоми можуть успішно застосовувати і викладачі інших шкільних дисциплін. Копіювати не можна, використовувати досвід можна і корисно.
До таких уроків треба ретельно готуватися: давати попередні завдання, пояснювати побудова уроку, роль і завдання кожного учня; готувати наочні посібники, карти, дидактичний матеріал. Передбачається хід занять з урахуванням рівня та особливостей як класу в цілому, так і окремих школярів, характеру і здібностей учнів, які отримали конкретне завдання, послідовність операцій.


Немає коментарів:

Дописати коментар