понеділок, 16 жовтня 2017 р.

Усний переказ в початковій школі




Усний переказ


1.      Прочитай текст.

Пихатий півень
       Ходить півень по подвір’ю. Побачив він райдугу барвисту на небі і сміється:
— У мене хвіст такий самий барвистий, кращий, ніж райдуга.
        Та ось пішов дощ. Замочив пихатому півневі хвос­та. Звис хвіст аж до землі.
      Соромно стало півневі. Втік він на сідало й більше ніколи не хвалився.
(47  слів)                        Василь Сухомлинський


2.      Підготуй докладний усний переказ тексту за запи­таннями.

1.Де ходив півень?
3.      Що побачив він на небі?
4.      Чим хвалився півень?
5.      Що трапилось далі?
6.      Що заподіяв дощ пихатому півневі?
7.      Що зробив хвалько від сорому?
8.      Чи хвалився він іще?




1.      Прочитай текст.

Чому Оля не зірвала квітки?
       Вранці першокласниця Оля йшла до школи. Біля дороги вона побачила ромашку. Яка красива квіт­А! Оля хотіла зірвати квітку й понести її до школи.
         Та раптом побачила на пелюсточці краплинку роси. А в краплинці сонечко, блакитне небо, зелена нива…
     Задивилась дівчинка на краплинку роси й не зірва­ла квітки.
(47  лів)                                 Василь Сухомлинський

2.      Підготуй докладний усний переказ за опорними словами та словосполученнями.

Вранці; біля дороги; яка красива; хотіла зірвати; по­бачила; сонечко; блакитне небо; зелена нива; не зірвала.



1.      Прочитай текст.

Смачні груші
                Одного разу вирішили Дениско та Олег грушами поласувати. А вони високо на дереві висять — не ді­стати. Що робити? Дениско скинув піджак і поліз на грушу. Олег став його підсаджувати.
         Угорі погрозливо гули бджоли. Та хлоп’ята не зля­калися бджіл.
          Невдовзі вони ласували смачними медовими гру­шами.
(44  слова)                                                                           Із  журналу


2.      Підготуй докладний усний переказ тексту за пода­ним планом.
План
1.Груші на дереві.
2.Дениско лізе на грушу.
3.Погрозливий гул бджіл.
4.Винагорода за сміливість.


1.      Прочитай текст. 

Білка

        Чи знайдеться  знайдеться в Україні ліс, у якому б не зустрілася вам білка? Немає такого лісу, у якому не водилося б це звірятко. Де лісова гілка — там і білка.
      Восени в білки особливо багато клопоту. Треба на зиму грибів насушити. Запастися горіхами, жолудями, шишками. Дупло вимостити й замаскувати.
        Коли на землю впадуть заморозки, білка мінятиме шубку . Перед зимівлею скидає вона руду шерсть. Одягає білка сіру, теплішу і м’якшу, шубку.     (68 слів)

2.      Дай відповіді на запитання.

1. Чому говорять: «Де лісова гілка — там і білка»?
2.Коли в білки особливо багато клопоту?
3.Як білка заготовляє гриби на зиму?
4.Які запаси їжі білка готує на зиму?
5.Як білка облаштовує своє житло, готуючись до зими?
6. Як змінюється колір шубки у білки з приходом зими? т.
7.Яка зимова шубка у білки?

3. Підготуй докладний усний переказ тексту.

1.      Прочитай текст.

        Восени у їжаків мало харчів. Поховалися в землю черв’яки. Зникли ящірки. Скрутилися в клубки змії та вужі. Важко знаходити жуків і жаб.
        Ясної осінньої днини ладнає собі їжак теплу зимівлю. Удень і вночі тягає він у нору під старим пеньком запаш­не сухе листя та м’який лісовий мох. Стеле собі зимову постіль.
Скоро сховається їжак у своє тепле кубло на всю зиму. Міцно засне, і снитимуться йому лісові сни. (68 слів)

2.Дай відповіді на запитання.

         1.Коли у їжаків мало харчів?
2.      Чому в цей час у їжаків мало харчів?
3.      Де їжак буде зимувати?
4.      Як їжак готує свою домівку до зими?
5.      Що потрібно їжакові для утеплення своєї нори?
6.      Для чого їжак стелить собі зимову постіль?
7.      Як зимує їжак?

3.Підготуй докладний усний переказ тексту.

1.      Прочитай текст. 



ПІДЗЕМНИЙ МЕШКАНЕЦЬ

          На узліссі чорніють купки землі. Деякі зовсім свіжі. Їх насипав кріт: це він зайву землю з потайних ходів повигортав.
        Майже все своє життя кріт проводить під землею, цукає черв’яків, личинок різних комах, а на поверхню іиходить дуже рідко.
      Того осіннього ранку просто переді мною раптом завору­шилася земля. Спершу з’явилася мордочка з маленьким хоботком. Потім кріт виставив напоказ передні короткі лапки з довгими кігтями і нарешті виліз сам.
(67слів)                За Віктором ІІриходьком\

2.Дай відповіді на запитання.

1.      Кого називають підземним мешканцем?
2.      Де проводить кріт майже все своє життя?
3.      Які зовнішні ознаки крота?

3. Підготуй стислий усний переказ тексту.

1.      Прочитай текст.
ЗНАЙКО
         За головного малюка був коротунчик на ім’я Знайко. Його прозвали Знайком за те, що він знав усе на світі. А знав він так багато тому, що читав різні кни­ги. Ці книги лежали в нього і на столі, і під столом, і на ліжку, і під ліжком.
         У його кімнаті не було такого місця, де не лежали б книги. Від читання книжок Знайко став дуже розумний. Тому всі його слухались і дуже любили.
(72  слова)                                        За Миколою Носовим


2.      Підготуй докладний усний переказ тексту за поданим планом.
ПЛАН
1.      Головний коротунчик на ім’я Знайко.
2.      Знання Знайка про все на світі.
3.      Книги — джерело знань Знайка.
4.      Де Знайко тримав свої книги?
5.      За що всі слухались і любили Знайка?


1.      Прочитай текст.

НЕЗНАЙКО
          Якщо Незнайко брався за якусь справу, то все в нього виходило навпаки. Читати він навчився тільки по складах, а писати вмів тільки друкованими літерами. Бага­тьом здавалося, що в Незнайка зовсім порожня голова, але  це неправда, бо як би міг тоді він міркувати?
          Незнайко був не такий уже й поганий. Він дуже хотів чого-небудьнавчитись, але не любив трудитися. Йому хотілося вивчитись одразу, а з цього, нічого не могло яйти. (70 слів)                                               За Миколою Носовим


2.      Підготуй докладний усний переказ тексту за поданим планом.
ПЛАН
1.      Усе в Назнайка виходило навпаки.
2.      Читання Незнайка по складах.
3.      Письмо Незнайка друкованими літерами.
4.      Бажання Незнайка вчитися.
5.      Небажання Незнайка трудитися.




















1.      Прочитай текст.

КОТИКИ
            Котики, що з’явилися ранньої весни на Вербі, мріяли зустрітися з Котиками, які жили у людей.
          Одного разу Вербовим Котикам пощастило. На берег річки прибігло біле Пухнасте Кошеня.

-         Ой, які гарні Котики народилися! — зраділо Коше­ня. — Я хочу дружити з вами!
-         Ми згодні! — закивали сріблясті Котики на вербових гілочках.
      І Пухнастий Котик тепер щоразу бігав до річки. Грався з Вербовими Котиками. Він високо підстрибував і легень­ко гладив їх м’якою лапкою. А Вербові Котики розхиту­вались під вітром. І всім було добре. 
(78 слів)                За Юрієм Ярмишем


2.      Підготуй усний переказ тексту за запитаннями й опорними словами і словосполученнями.

1.                 Коли з’явилися Котики на Вербі?
2.                 З ким мріяли зустрітися Вербові Котики?
3.                 Як пощастило Вербовим Котикам?
4.                 Хто прибіг на берег річки?
5.                 Що сказало Пухнасте Кошеня Вербовим Котикам?
6.                 Що робив Пухнастий Котик після знайомства з Вербовими Котиками?
7.                 Як гралося Пухнасте Кошеня з Вербовими Котиками?

Опорні слова і словосполучення: ранньої весни, Вербові Коти­ки, Пухнасте Кошеня, пощастило, берег річки, хочу дружити, щоразу бігав, високо підстрибував, легенько гладив, було добре.







1.      Прочитай текст.
ЩУКА
        В очеретах зачаїлася велика щука. Довга, з округлим тілом, витягнутим писком, вона нагадує гарно затеса­ний кілок. Щука не ворушиться, зірко вдивляючись у далечінь своїми зеленими очима. Повз щуку пропливають спритні рибинки. Але щуку вони не цікавлять: вона не любить ганятися за малими рибками. І тому найчастіше підстерігає здобич у засідці.
      Але ось нарешті щука помітила рибу крупнішу і стрілою кинулася на здобич. Ще секунда — і риба затремтіла у страшній щучій пащі. (71 слово)

2.      Підготуй докладний усний переказ тексту за планом.


ПЛАН
1.                 Щука в очереті.
2.                 Зовнішні ознаки щуки.
3.                 Щука і спритні рибинки.
4.                 Щука в засідці.
5.                 Миттєва атака щуки.

1.      Прочитай текст.
РЯБЧИК
          Рябчик тому так називається, що увесь рябий. Ось вії десь над головою голос подає, а в листі не помітиш. А колі рябчата у рябчика виведуться, на рябченя наступив можна і не побачиш.
    Сам пістрявий, по спинці смужечка, і притиснеться до землі, очки закриє. Чи то рябчик, чи то листок, і не пово рухнеться, доки не підеш. Тоді мати-рябчиха тоненьким голоском засвистить — команду дасть, і рябчата відразу до неї кинуться. Та що людина — лисиця, і та рябчат ш знайде.
(78  слів)                                           За Геннадієм Снєгирьовим

2.      Підготуй докладний усний переказ тексту за планом.


ПЛАН
1.      Схожість назви птаха із його зовнішністю.
2.      Непомітний рябчик.
3.      Обережно: рябчиха з рябчатами.
4.      Маскування рябчика.
5.      «Спілкування» матері-рябчихи з рябчатами.


1.      Прочитай текст.

ЗАЙЧИХА
         Ця зайчиха славилася своїм розумом на весь зелений світ. Отака була розумна зайчиха! Вона знала, де що росте, як від кого ховатися і коли треба линяти.
- Наш порятунок і наша гордість, — повчала зайчи­ха, — це наші ноги! Сором тому зайцеві, що не може втек­ти від ворога.
- Ще у нас є порятунок від ворога, — продовжувала розумна зайчиха, — це наш одяг. Узимку ми білі й нас не побачиш на снігу, а влітку ми сірі й нас не помітиш у траві.
(77  слів)                                                 За Оксаною Іваненко


2.      Підготуй  усний переказ тексту за планом.

ПЛАН
1.      Розумна зайчиха.
2.      Справжня гордість зайців.
3.      Порятунок від ворогів узимку та влітку.
















1.      Прочитай текст.
ПРИГОДА
     Прудка коричнева Ящірка вже поверталася додому коли знову відчула небезпеку. Зупинилася, завмерла. По переду стояв той самий хлопчисько, який мало не вло вив її недавно. Він прожогом кинувся до неї. Але вхопити Ящірку руками не так легко. І хлопчисько побіг за нею, намагаючись наступити на хвіст.
      Бідна Ящірка відчайдушно звивалась між кущиками трави. Вже майже добігла була до нірки коло пенька, та хлопчисько наступив-таки їй на хвоста. Ящірка напру­жила сили, смикнулась і пірнула в нірку. Втекла, тільки без хвоста.
(78слів)                                                       За Олегом Буценем

2.      Підготуй усний переказ тексту за планом.

ПЛАН
1.      Прудка коричнева Ящірка.
2.      Ящірка у небезпеці.
3.      Єдиний порятунок від ворогів.

Немає коментарів:

Дописати коментар